söndag 16 november 2014

(Previously on) Riksstämman

Så var en Riksstämma till ända. En väldigt grym sådan.
Jag har märkt att bloggen har halkat efter. Sommaren kom med sin ljuva semester och sedan kom hösten med allvaret och en hel del att förbereda inför Riksstämman. Alla dokument, rapporter, tal, framföranden, propositioner, allt skulle hinna bli klart – och det blev det också! Men det tog sin lilla tid och bloggen fick därför halka efter.
Men vad hände då?
Vi från styrelsen (tyvärr inte jag då jag och tåg inte riktigt vill komma fram vid samma tidpunkter) presenterade propositionerna, det minglades på påverkanstorget, motioner kom in, diskussioner trädde fram, plenum satte igång och mötet fortskred.
Det här var faktiskt i princip min första Riksstämma, så om alla läsare inte hänger med på allt är det inte någon jag kan peka finger på. Det hela med Riksstämman är just nog att vara där. Det skapades en sådan härlig stämning av att alla ville vara med, alla ville påverka, vi är ett förbund och vi vill alla framåt och strävar efter samma syfte. Den känslan är svårt att beskriva i text.
Det kom in många motioner under påverkanstorget (ett forum där alla möteshandlingar är sitter uppe, det är fritt för att kommentera, ”likea” och skriva egna motioner) utefter styrelsens propositioner. Vi i styrelsen fick överlägga länge vilka vi ansåg vara bäst för förbundet och förespråkade sedan även dessa.
Det blev mycket diskussion angående vår åsiktsprofil och vision, två grundpelare i vad förbundet är och arbetar för, vilket var otroligt intressant att lyssna på och ta del i. Det var många synpunkter och tankar, resonemang och tal som inspirerade mig och fick mig än en gång att inse vilka otroliga drivkrafter vi har i förbundet, hur stor potential det verkligen finns.
På mötet resulterade det i att åsiktsprofilen uppdaterades och att visionen ska utredas kommande mandatperiod för att förespråka hela förbundet på bästa sätt. Tvåårsmandatperioderna röstades även igenom med ett tillägg om en utredning. Vilket betyder att förbundsstyrelsen som väljs på Riksstämman år 2015 kommer att sitta i två år, istället för ett, för att få och arbeta med en långsiktighet i förbundet.

Emellan mötestiderna och allt inplanerat däromkring var det även plats för TED talks. Fyra duktiga talare berättade om sina områden – allt från hållbarhet till datorkemi – och inspirerade och motiverade deltagarna att fortsätta vara nyfikna och vetgiriga.
På lördagskvällen var det Open stage, där alla var inbjudna att dela med sig av något på scenen. Styrelsen spexade till det med ett sångnummer som öppnande akt följt av oerhört roliga och talangfulla pjäser, musikaliska framföranden och annat kul.

Efter ett avslut och avtackande begav vi nog oss alla iväg från Katedralskolan i Linköping med den där härliga känslan av att det vi gör betyder något, att vi är alla här, att vi tycker och tänker olika, vi vill olika, men vi vill ändå tillsammans och det vi vill är att naturvetenskap och teknik ska vara ett lika självklart intresse som sport och kultur och att alla ska få chansen att uppleva det.

Jag och mina kamrater i styrelsen vill tacka alla som kom, alla som gjorde det möjligt för oss att ha den här Riksstämman och alla som på något sätt bidrar till att förbundet är just det det är, TACK!


Nu väntar en lite kortare semester för mig innan det är dags för det som ser ut att bli min sista styrelsehelg och det slutgiltiga arbetet för mig i år. Men det får ni höra mer om framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar